رییس سازمان غذا و دارو مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی درباره استانداردسازی را مغایر با سیاست‌های کلی نظام سلامت دانست و گفت: از نظر دلسوزان حوزه سلامت، باید در قانون استاندارد اصلاحاتی انجام شود تا موازی‌کاری در این حوزه به حداقل برسد.

قانون استاندارد با سیاست‌های کلی سلامت مغایر است

سلامت نیوز: رییس سازمان غذا و دارو مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی درباره استانداردسازی را مغایر با سیاست‌های کلی نظام سلامت دانست و گفت: از نظر دلسوزان حوزه سلامت، باید در قانون استاندارد اصلاحاتی انجام شود تا موازی‌کاری در این حوزه به حداقل برسد.

 

دکتر رسول دیناروند در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره گفت: نظر وزارت بهداشت و دلسوزان حوزه سلامت این بود که باید در قانون استاندارد، اصلاحاتی انجام شود تا موازی‌کاری در این حوزه به حداقل برسد.

 

وی با بیان اینکه البته اصلاحاتی هم در این زمینه انجام شده است، افزود: اما اینها کافی نیست و هنوز مانند گذشته این موازی‌کاری‌ها وجود دارد. البته اینکه برخی فکر می‌کنند این مصوبه اخیر منجر به کاهش، حذف یا آسیب دیدن اختیارات سازمان غذا و دارو یا وزارت بهداشت در حوزه نظارت بر کالاهای سلامت شده است، درست نیست. بنابراین در این قانون به هیچ عنوان موضوع کاهش اختیارات وجود ندارد و اختیارت وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو سر جای خود باقی است.

 

دیناروند ادامه داد: در عین حال متاسفانه هنوز موازی‌کاری در قانون ادامه یافته است. البته در درون دولت و با تلاش شخص وزیر بهداشت و معاون اجرایی رییس جمهور، اقداماتی در حال انجام است. بر این اساس جلساتی برگزار شده و جلساتی هم در این زمینه برگزار خواهد شد تا ما بتوانیم موازی‌کاری‌ها را به حداقل برسانیم.

 

رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه ما فکر می‌کنیم بر اساس سیاست‌های کلی سلامت که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است، تولیت سلامت به صورت شفاف بر عهده وزارت بهداشت قرار دارد، اظهار کرد: بر این اساس کنترل کیفیت، سلامت و ایمنی کالاهای سلامت بر عهده وزارت بهداشت است و طبیعتا بازوی اجرایی وزارت بهداشت نیز سازمان غذا و دارو است.

 

 

تجمیع استانداردسازی مطرح نیست

 

دیناروند در پاسخ به اینکه آیا در این قانون موضوع تجمیع استانداردسازی مطرح شده است، گفت: خیر. چنین چیزی مطرح نیست و اصلا چنین موضوعی در قانون وجود ندارد. باز هم تاکید می‌کنم قانونی که تصویب شده به هیچ عنوان اختیارات و مسوولیت‌های وزارت بهداشت را محدود نکرده، بلکه مشکل این قانون این است که بر اساس آن روند موازی‌کاری همچنان ادامه می‌یابد.

 

وی افزود: اگر واقعا بخواهیم بر اساس سیاست‌های کلان نظام سلامت عمل کنیم و به این سیاست‌ها احترام بگذاریم، این قانون مغایر با سیاست‌های کلان نظام سلامت است و شورای نگهبان هم در گذشته اعلام کرده که قوانین مغایر با سیاست‌های کلان را تایید نمی‌کند.

 

دیناروند تاکید کرد: بر این اساس اگر تشخیص شورای نگهبان درباره این قانون مغایرت آن با سیاست‌های کلان سلامت باشد، قاعدتا این قانون نمی‌تواند تایید شود. چرا که از زمان ابلاغ سیاست‌های کلی سلامت، دیگر نمی‌تواند قانونی مغایر با آن تصویب شود. البته در گذشته این موضوع وجود داشته و اشکال کار ما هم به این قانون همین موضوع است. از طرفی درست است که این قانون وظایف مازادی را بر وظایف قبلی سازمان استاندارد اضافه نکرده، اما باید توجه کرد که در مغایرت با سیاست‌های کلی نظام سلامت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha